تزریق انسولین قلمی

آموزش نحوه تزریق و زمان تزریق انسولین قلمی و موارد تکمیلی مورد نیاز

 

زمان تزریق انسولین قلمی

انسولین زمانی که گلوکز غذای شما شروع به وارد شدن به خون شما می کند، عمل می کند. به عنوان مثال، اگر انسولین معمولی را 30 دقیقه قبل از غذا مصرف کنید، بهترین نتیجه را دارد.

چه زمانی باید انسولین مصرف کنم؟ اگر انسولین منظم یا انسولین با اثر طولانی‌تر مصرف می‌کنید، معمولاً باید آن را 15 تا 30 دقیقه قبل از غذا مصرف کنید. اگر از انسولین لیسپرو (با نام تجاری: Humalog) استفاده می کنید که خیلی سریع عمل می کند، معمولاً باید آن را کمتر از 15 دقیقه قبل از غذا مصرف کنید.

 

چه مدت پس از مصرف انسولین باید قند خون را چک کنم؟

مهم است که هم قبل و هم حدود 2 ساعت بعد از غذا آزمایش کنید. این به شما اطلاع می دهد که مقدار مناسبی انسولین زده اید یا خیر.

محل تزریق انسولین قلمی

قلم انسولین را در کجای بدن تزریق کنم؟ محل های توصیه شده برای تزریق عبارتند از: شکم، جلو و کنار ران ها، قسمت فوقانی و بیرونی بازوها و باسن.

بهترین مکان برای تزریق قلم انسولین کجاست؟

چندین قسمت از بدن وجود دارد که ممکن است انسولین در آنها تزریق شود:
شکم، حداقل 2 اینچ (5.1 سانتی متر) از ناف. شکم بهترین مکان برای تزریق انسولین است. …
جلوی ران ها. انسولین معمولاً کندتر از این محل جذب می شود. …
پشت بازوها.
باسن بالایی.

نزدیک مفاصل، ناحیه کشاله ران، ناف یا وسط شکم تزریق نکنید.

انسولین قلمی

نحوه تزریق انسولین قلمی

مراحل تزریق قلم انسولین چیست؟
تزریق انسولین با قلم انسولین:

سوزن قلم را با یک حرکت سریع و با زاویه 90 درجه وارد پوست کنید. سوزن باید تا آخر وارد پوست شما شود. به آرامی دستگیره قلم را تا انتها فشار دهید تا دوز کامل مصرف شود. به یاد داشته باشید که قلم را به مدت 6-10 ثانیه در محل نگه دارید و سپس سوزن را بیرون بکشید.

چرا قلم های انسولین بهتر هستند؟

قلم های انسولین می توانند مصرف انسولین را راحت تر کنند زیرا آنها دارو و سرنگ را در یک واحد مفید ترکیب می کنند. برخلاف سرنگ‌ها، قلم‌ها از قبل با انسولین – از جمله انسولین‌های از پیش مخلوط شده، بارگذاری می‌شوند.

آیا قلم انسولین دردناک است؟

آیا تزریق انسولین ضرر دارد؟ فناوری سوزن برای تزریق انسولین در سال های اخیر بسیار بهتر شده است، به این معنی که فرآیند تزریق، اگرچه بدون درد نیست، اما به اندازه گذشته آسیب نمی بیند. با این حال، بسیاری از بیماران هنوز تزریق انسولین برای مدیریت دیابت خود را فرآیندی ناخوشایند می دانند.

آیا باید قلم انسولین خود را در یخچال نگهداری کنم؟

یک قلم انسولین را تا باز کردن آن در یخچال نگهداری کنید. پس از آن می توانید آن را در دمای اتاق نگهداری کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا انسولین خاص شما طول عمر کمتر یا طولانی تری دارد. برخی از انسولین ها باید در کمتر از 10 روز استفاده شوند. اگر مشکوک هستید که انسولین شما منجمد شده است، نباید از آن استفاده کنید.

 

چرا سطح قند خون من حتی پس از مصرف انسولین بالاست؟

این ممکن است به این دلیل باشد که پانکراس شما مانند دیابت نوع 1 قادر به تولید انسولین نیست. یا ممکن است به این دلیل باشد که بدن شما در برابر اثرات انسولین مقاوم است یا انسولین کافی برای حفظ سطح طبیعی گلوکز مانند دیابت نوع 2 تولید نمی کند.

 

چند دوز انسولین در روز؟

مطالعات نشان داده اند که سه یا چهار تزریق انسولین در روز بهترین کنترل گلوکز خون را به همراه دارد و می تواند از آسیب چشم، کلیه و اعصاب ناشی از دیابت جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر بیاندازد.

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا